מדוע אנו מתעלמים מהוראות הבטיחות?

אחת המסקנות החוזרות בתחקירי בטיחות, היא התעלמות מהוראות הבטיחות. ההוראות קיימות, יש נהלים, יש הדרכות, יש מבדקים שבוחנים את העמידה בהוראות. למרות כל אלו, בסוף היום, מתרחש אירוע בטיחותי, ושוב, המסקנה העיקרית היא התעלמות מהוראות בטיחות. למה זה קורה?

מכירים את הנוהל (אני מכיר את העבודה שלי, 30 שנה אני עובד ככה)

השקעתם בחוזר חדש לכל העובדים, ובו רענון של הוראת עבודה, וחילקתם אותו לכל העובדים. כמה לדעתכם קראו, הפנימו את המסר, ויישמו אותו בעבודה? כנראה שבודדים.

המכשול הראשון הוא ידע. החוזר ששלחת או הנושא שאתה ללמד בהדרכה, מנסים בעצם להתעמת עם ידע קיים של העובד. עובדים וותיקים, נוטים לדעת הכל על הכל. קשה מאוד לחדש להם, וכל פיסת מידע חדשה שתנסה להוסיף, היא כמו עוד טיפת מים לכוס מלאה: הידע הקיים יישפך אם תוסיף עוד לכוס. במיוחד אם הידע החדש שתנסה להוסיף סותר את הידע הקיים של העובד. במקרה כזה, סביר להניח שפשוט תיתפס כטועה. מבחינת העובד המנוסה, הניסיון להדריך אותו יכול לפגוע ביוקרה המקצועית שלו.

משעמם

נושא הבטיחות עשוי להיות משעמם עבור רבים. נהלים, הנחיות, הדרכות שנתיות שחוזרות על עצמן, כל אלו יכולים להיות מאוד אפורים ולא אטרקטיביים עבור העובדים. השעמום הוא האויב הגדול ביותר של הבטיחות, בדומה מאוד לשגרה: אנו עושים את אותן פעולות כבר שנים, ומתרגלים לסיכונים עד שהם נעלמים.

מפחיד

קמפיינים רבים של בטיחות נוטים להשתמש בהפחדה, כדי ליצור זעזוע שיוביל לשינוי התנהגות. כך גם מדריכי בטיחות רבים אוהבים להפחיד את הקהל שלהם בהדרכות, שאם הם לא יקפידו על כללי הבטיחות, דברים נוראיים יקרו להם. מחקרים הראו שהתוצאה היא פעמים רבות הפוכה, ומחזקת את התחושה של "לי זה לא יקרה". הפחדה יכולה לגרום לעובד לחשוב שדברים כאלו יכולים לקרות רק לעובדים לא מנוסים, לדוגמה.

אז מה עושים?

צא מנקודת הנחה שרוב מה שאתה אומר בהדרכות, רוב הפליירים, השלטים והפרסומים האחרים שלך, לא נקלטים. לפחות לא בפעם הראשונה. לכן יש לחדד את המסרים, לחזור עליהם שוב ושוב, ולסיים תמיד עם קריאה לפעולה. חפשו תמיד גישות חדשות להעביר את המסרים, ותמיד תדאגו שהמסרים חד משמעיים וממוקדים. תהיה זהיר, או שמור על הבטיחות, זו לא הנחיה ממוקדת, וההשפעה שלה אפסית עד שלילית. תוודא שכבלי החשמל תקינים ושלמים, זו דוגמה להנחיה ממוקדת ואפקטיבית.תקפידו להזכיר לעובדים שהבחירה בידיהם, ויש להם את הכלים לשמור על כללי הבטיחות

השתמשו בידע של העובדים

נתחו עם העובדים אירועי בטיחות, תרחישים, ומשימות שגרתיות ולא שגרתיות. נסו להימנע מלהרצות לעובדים על הסיכונים. במקום הרצאה, תשאלו שאלות. הציגו לעובדים את האירוע, ותשאלו שאלות על הסיכונים האפשריים ועל דרכים למניעת הסיכון. נסו לקשור את האירוע שמנתחים לעבודה שלהם, איזה סיכונים דומים יש בעבודה שלהם, ומהם הדגשים להתנהגויות הבטוחות שימנעו התרחשות תאונה דומה בסביבת העבודה שלהם.

תשתמשו במנהלים

החוק מחייב אותנו להדריך את כל העובדים, על כל הסיכונים. זאת משימה שאף ממונה בטיחות לא יכול להתמודד איתה לבד. הוא חייב להשתמש בכלים שעומדים לרשותו. מנהלי עבודה, נאמני בטיחות, ומנהלים בכירים בכל הדרגים יכולים להגיע לכל עובד ולהניע שינוי התנהגותי באפקטיביות רבה יותר. מנהל צוות שמנתח אירוע בטיחותי עם העובדים שלו באופן שגרתי, ישפיע על העובדים טוב יותר מאשר ממונה הבטיחות שפוגש אותם בהדרכה השנתית. הנחו את המנהלים ולוו אותם, אבל תנו להם להוביל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s